"

Zaginiona Atlantyda

czyli dzieje grupy

mech2.txt

Część 2: Atlantyda

Od 1974 do 1977 roku zespół Zjednoczone Siły Natury "MECH" związany był z klubem Politechniki Warszawskiej - Mechanik (od którego wziął też swoją nazwę). Od 1977 do 1979 - z klubem Hybrydy. Od 1979 - z klubami Riviera-Remont. Przez pierwszych kilka lat MECH wystepował w klubach i na obozach studenckich. W listopadzie 1975 roku Mech wziął udział w Mokotowskiej Młodzieżowej Jesieni Muzycznej w Warszawie gdzie zdobył główną nagrodę i zagrał na rozdniu nagród w Teatrze Rozmaitości.

Debiut kwintetu na dużej scenie miał miejsce w 1979 roku w czasie festiwalu Pop Session w Sopocie. Był to absolutny sukces zespołu. Walter Chełstowski - główny organizator koncertow - tak skomentował ich występ: "Cały ten festiwal warto było zorganizowc tylko dlatego, by uslłszeć "Atlantis Suite" grupy Mech. Zespół zaistniał w świadomości fanów jak również organizatorów imprez rockowych. Od tego czasu MECH regularnie występował na najważniejszych krajowych imprezach rockowych. Kolejne duże koncerty miały miejsce na Międzynarodowej Wiośnie Estradowej 1980, Festiwalu Muzyki Młodej Generacji w Jarocinie 1980, kolejnej edycji Pop Session 1980.

W tym samym czasie w sierpniu 1980 zespół nagrał swoją pierwszą małą płytkę dla Tonpressu. Zawarto na nim kompozycje "Ogród snów" i "Romantic Blues". Niedługo potem MECH dokonał pierwszych nagrań dla Programu III PR. Efektem sesji był około 40 minutowy materiał, który można zaklasyfikować jako rock symfoniczny. Najważniejszą chyba kompozycją z zarejestrowanych wtedy była czteroczęściowa suita "Atlantyda".

Zespół od początku istnienia przyznawał się do inspiracji twórczością YES i innych grup spod znaku "progressive rock". Tworzył większe formy muzyczne, wieloczęściowe kompozycje. Taki repertuar zarejestrował też w czasie ww sesji. Wielowątkowe kompozycje o - jak to się ładnie mówi - gęstej fakturze dźwiękowej z dominującą rolą klawiszy. Zespół dużą wagę przywiązywał do efektów wizualnych prezentowanych w czasie koncertów. Zwracał też dużą uwagę na kostiumy - muzycy występowali ubrani we fraki. Początek 1981 roku był dla zespołu szczególnie pracowity. W pierwszych dniach stycznia MECH zarejestrował w studio Tonpressu dwie nowe kompozycje na swój drugi singiel "Królewski poker" i "TV Super Star". Sczególnym powodzeniem cieszył się pierwszy z tych utworów. Dziennikarze muzyczni nawet teraz doceniają "twórcze czerpanie ze stylu Genesis". (Fani mogli nabyć tę płytkę dopiero w połowie następnego roku.)

Jeszcze w tym samym miesiącu MECH z zaproszonym czołowym polskim trębaczem jazzowym Tomaszem Stańką, realizują program telewizyjny "Atlantis Suite", w czasie którego wykonano "Atlantis Suite", "Romantic Blues", "Przemiana Materii" i "TV Super Star". Wszystkie kompozycje oprócz tej ostatniej były wykonane na żywo w studio telewizyjnym. Dążenie do przygotowania wielkiego przedstawienia zaowocowało przygotowaniem dwóch spektakli "Podróże Guliwera" w Teatrze Małym w Warszawie w lutym 1981r. Jako pierwszy wykonawca w Polsce wykorzystał w nich lasery i w pełni kwadrofoniczną aparaturę nagłaśniającą. Do udziału w tych koncertach zespół ponownie zaprosił trębacza jazzowego Tomasza Stańkę. Koncerty zostały sfilmowane i wyemitowane przez TVP.

Wspomina Robert Milewski: "Wspólne granie ze Stańko było kolosalnym przeżyciem. On był już wtedy uznanym w świecie jazzmanem. My nie graliśmy jazzu, ale każdy z nas był wielbicielem wspołczesnej muzyki jazzowej.
.........................
Nie pamietam jakie kawałki były zagrane na tamtych koncertach. Prawdopodobnie coś co wówczas graliśmy, wiec na pewno cała "Atlantis Suite", "Guliver", "Romantic Blues", etc... Daliśmy dwa koncerty w ciagu jednego dnia. Było to w centrum Warszawy w całkiem przecież nie tak dużej Sali Teatru Małego. Jak się o tym rozeszła wieść po mieście, to tłumy waliły takie, że pracownicy teatru zbuntowali się i ogłosili strajk. Dopiero obietnica większych pieniędzy ze strony naszego managera zachęcila ich do pracy w takich warunkach. Wydarzenie to nosilo znamiona artystycznej sensacj, wiec pojawiły się tam osoby z czołówki owczesnego polskiego "szolbyznesu". Całość filmowała telewizja. Cała sala zawalona była aparaturą audio-wizualną. Nagrania te chyba jednak nie zachowały się. Przynajmniej ja nic o tym nie wiem."

W lutym 1982 MECH wystąpił razem z Kombi i Exodusem na prestiżowym koncercie w sali kongresowej PKiN.

Czasy się zmieniały, sytuacja w kraju - stan wojenny i boom rockowy nie sprzyjały tworzeniu lirycznej, wielowątkowej, bogato aranżowanej muzyki progresywnej. W tych warunkach styl formacji zaczął ewoluować w kierunku cięższej i łatwiejszej w odbiorze muzyki. Gdy w 1982 roku znaleźli się chętni na wydanie płyt zespołu, muzycy zdecydowali się przeznaczyć na nie zupełnie nowy stylistycznie program, co skazało ich oryginalne progresywne produkcje na zapomnienie. Nagrania z czasow "Atlantis Suite" nigdy nie doczekały się wydania.

Atlantyda zatonęła. Od tamtego czasu czeka na swojego odkrywcę. Jako zachęta dla poszukiwaczy pozostały dwa 7" single.