Artysta        Dzieła        Zdjęcia       Żona       Linki





Ceniony aranżer i pianista jazzowy. Wirtuoz organów Hammonda, koncertujący zarówno z mainstreamowym The High Bred Jazz Trio, jak i z bluesrockowym Guitar Workshop Leszka Cichońskiego.
Erudyta i gawędziarz. Cechuje go skromność, której towarzyszy specyficzne poczucie humoru. Wywołany na bis podczas Jazz Jamboree '98 poprosił śpiewającą jego teksty Ewę Bem, by przekazała publice: "nic nie przygotowaliśmy, bo nie wiedzieliśmy, że będzie się podobać".


Wojciech Karolak

      Wojciech Karolak urodził się 28 maja 1939 roku w Warszawie. Muzyczne wykształcenie odebrał w Krakowie - Liceum Muzyczne w klasie fortepianu, a następnie studia na Wydziale Teorii Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej. Zadebiutował na fortepianie w 1956 roku podczas tzw. trójmeczu jazzowego w Liceum im. Nowodworskiego, grając razem z Romanem Dylągiem, Andrzejem Dąbrowskim, Janem Byrczkiem, Andrzejem Pielą i Ryszardem Rushilem.
      W lutym 1958 roku jako saksofonista altowy rozpoczął współpracę z zespołem Jazz Believers, w którym grali m.in. Andrzej Trzaskowski, Krzysztof Komeda i Jan Ptaszyn Wróblewski. Następnie grał na saksofonie tenorowym w grupie The Wreckers Andrzeja Trzaskowskiego. Na początku 1961 roku ostatecznie porzucił grę na saksofonie i w kwartecie Andrzeja Kurylewicza poświęcił się bez reszty fortepianowi. Rok później razem z Romanem "Guciem" Dylągiem i Andrzejem Dąbrowskim założył własne trio (The Karolak Trio), z którym nagrał swoją pierwszą autorską płytę.
      W roku 1963 rozpoczął współpracę z grupą Polish Jazz Quartet Ptaszyna Wróblewskiego. Trzy lata później wyjechał do Szwecji, gdzie grywał rock i jazz w klubach i restauracjach, by, jak sam przyznaje, "zarobić na mieszkanie w Warszawie i na Hammonda". Współpracuje również z Michałem Urbaniakiem. W 1973 roku kupuje upragnione organy Hammond B-3.
      Od 1973 do 1978 roku współpracuje z zespołem Mainstream Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Coraz więcej czasu poświęca na aranżowanie i komponowanie. W latach 80-tych tworzył wraz z Tomaszem Szukalskim i Czesławem Bartkowskim superformację Time Killers, z którą nagrał najlepszą płytę polskiego jazzu tamtej dekady.
      Lata 90-te to dla Wojciecha Karolaka okres ożywionej działalności artystycznej. Współpracuje z Jarosławem Śmietaną, z którym nagrywa trzy albumy. W 1995 roku wraz z Piotrem Baronem i Zbigniewem Lewandowskim zakłada The High Bred Jazz Trio. Ponadto daje setki koncertów jako członek Guitar Workshop Leszka Cichońskiego. W 1998 roku obchodził 40-lecie pracy artystycznej - z tej okazji wystąpił na Jazz Jamboree ze specjalnym jubileuszowym koncertem.


      Tomasz Szachowski relacjonując występ The High Bred Jazz Trio na Festiwalu Pianistów Jazzowych Kalisz '98 pisał o stylu gry Karolaka:
"Jego improwizacje to coś znacznie więcej niż wypełnienie iluś tam taktów w zgodzie z rytmem i przebiegiem harmonii. Karolak na naszych oczach komponuje samodzielną całość, która ma wyraźny początek, rozwinięcie i zakończenie. Zaczyna zwykle od wyrazistego motywu, który powtarza, utwierdza, rozwija i przetwarza, wzbogacając harmonię, transponując myśl w inne rejony skali i w inny obszar barwy. Linia dynamiczna pokazana jest imponująco i jednoznacznie, z naturalną kulminacją tam, gdzie się jej spodziewają słuchacze. To wszystko pulsuje naturalnym swingiem, w tempach idealnie dobranych do tego rodzaju muzyki, bez zbędnego gadulstwa i taniej wirtuozerii."



      Zapraszamy do wysłuchania 30-sekundowego fragmentu organowej solówki Wojciecha Karolaka z utworu "Incentive", pochodzącego z płyty "Phone Consultations" nagranej z Jarkiem Śmietaną i Adamem Czerwińskim.




       Artysta        Dzieła        Zdjęcia       Żona       Linki